Alles over 3D scannen

3D scan van danser

We zijn al een aantal jaren bezig met 3D scannen. Het begon allemaal in 2016 toen we een opdracht kregen van de Gemeente Zoetermeer om een visualisatie in VR te maken van herinrichtingsplannen rond de Dobbe.

We moesten toen het hele gebied van Stadshart tot Dorpsstraat in 3D gemodelleerd zien te krijgen, een flinke klus. Toen zijn we voor het eerst begonnen met experimenten rondom 3D scannen van een ruimte, door simpelweg een heleboel overlappende foto's te maken en die aan elkaar te stitchen. Deze techniek bleek goed te werken bij kleinere voorwerpen, maar ongeschikt voor het scannen van de omgeving. Het perspectief van gebouwen vertekende te veel als je de hoogte in fotografeert, en door de enorme aantallen foto's werden de berekeningen simpelweg te zwaar. Maar de techniek van overlappende foto's is altijd in ons achterhoofd blijven hangen...

Kunstvoorwerpen scannen

Na het Dobbe project zijn we zelf de techniek met de fotosets verder gaan uitpluizen. Kleine kunstvoorwerpen en objecten laten zich prima van alle kanten fotograferen (ze staan lekker stil!) om vervolgens in het programma Agisoft tot een 3D model gerenderd te worden. Heel veelbelovend voor de vakgroep Beeldend. We hebben beeldend kunstenaars van de afdelingen Glas en Keramiek uitgenodigd voor een inspiratiesessie rondom 3D scannen. Welke mogelijkheden zouden zij zien? Dat leidde tot een expositie waarbij kunstwerken digitaal en online van alle kanten konden worden getoond. Een innovatie voor Marketing & Communicatie én nieuwe mogelijkheden voor kunstenaars.

Personen inscannen

In 2019 kregen we ineens te horen dat een creatieve ondernemer, Gerco Kanbier, zelf een 3D personenscanner had gebouwd en deze in bruikleen had gegeven aan de Bibliotheek. Dat was interessant! Want de methode met overlappende foto's zou in theorie goed werken op mensen, alleen die staan nooit lang genoeg stil om hen rondom met de hand te fotograferen. In deze personenscanner (de '3D Scotty') worden in één keer 100 foto's rondom gemaakt, in een fractie van een seconde. Dat wilden we zelf meemaken! We mochten de scanner een tijdje bij het CKC neerzetten en er met het Lab aan sleutelen.

De eerste scans vertoonden nog wat gebreken, met name donker glanzend haar kwam niet goed over op de scan, waardoor mensen met een gapend gat in hun achterhoofd op de rendering verschenen. We hebben geëxperimenteerd met diverse soorten kleding en kleuren. In het algemeen kan je zeggen dat lichte kleding of blote huid goede resultaten geeft, waarschijnlijk vanwege de goede weerkaatsing van het geprojecteerde ruis-patroon. De computer houdt van veel overlappende herkenningspunten. Kleding met een patroontje of grove structuur wordt daardoor ook heel goed opgepikt door de scanner.

Ar Eerste Test
Ingescande Labfreaks

Dansers virtueel laten bewegen

En dan heb je een mens ingescand, wat kan je er dan mee? Nou, stel je hebt een 3D avatar van een danser. Als je die zou kunnen animeren..... zo gezegd, zo gedaan. Het programma Mixamo biedt een hele bibliotheek aan voorgeprogrammeerde bewegingen die je op je 3D model kan 'plakken'. Je geeft aan waar de gewrichten zitten en dan volgt de beweging vanzelf. Daarna kan je de animatie exporteren naar Blender en de danser in een virtuele omgeving plaatsen. Geef die techniek aan een choreograaf en voor je het weet zit je in een intensieve samenwerking. Echt té leuk!

En als extra bonus kan je de ingescande personen laten verschijnen in Augmented Reality. Leuk voor op visitekaartjes, flyers en programmaboekjes. Probeer het zelf: scan de QR-code met de camera van je telefoon. Volg de link en sta het gebruik van je camera toe. Richt je camera vervolgens op de markers met de zwarte silhouetten, en 'Nikita' en 'Julia' verschijnen in 3D op je telefoon.

QR-code dansers
Marker danser 1
Marker danser 2