Make Music docenten aan het woord
Het Make Music project gaat verder dan het aanbieden van muziek- en technologie lessen op maat. Het project heeft ook een sterke sociale functie. Dat komt het beste naar voren door de docenten aan het woord te laten, die de jongeren elke week zien groeien.
Dit is een ervaring die Don Rooks met ons deelt, docent van Music Soulhouse. Don geeft les op de locatie ‘Studio Kerkenbos’:
“Wat me nog het meeste opvalt in dit project is dat alle deelnemers volledig zichzelf zijn en elkaar steunen. De deelnemers staan qua karakter soms zover uit elkaar dat ze in een andere omgeving waarschijnlijk nooit met elkaar om zouden gaan. In dit project waar de focus op de muziek ligt, vergeten de tieners hun verschillen en helpen elkaar beter muziek te maken. Ze hebben aandacht en geduld voor elkaar en er wordt niemand buitengesloten. Juist in de tegenwoordige wereld, waar verschillen tussen mensen worden uitvergroot, is het belangrijk om iets te vinden waar je samen kunt komen en je de verschillen kunt vergeten. Ook zie ik dat de deelnemers hun verhalen en/of problemen kunnen delen met elkaar, of het nu is in de vorm van songteksten of daadwerkelijk praten, ze hebben een plek om hun verhaal te doen en deze emotie meteen om te zetten naar muziek. Samen muziek leren maken, wat is er nou mooier dan dat.”
Op de foto speelt Don met een leerling die doof is. "Je hoeft niet te kunnen horen om muziek te maken".
Daar heb ik niks meer aan toe te voegen…