Test in Minecraft Education
Op 31 maart hebben we met het Labteam een eerste user test gedaan in Minecraft Education. Het doel was om te kijken of we met een groepje deelnemers tegelijk in een speciaal gebouwde wereld konden rondlopen, en de opdrachten konden uitvoeren terwijl we een open videoverbinding met elkaar aan hadden staan. Veel lol gehad, geslaagde test gedraaid. Volgende stap is de test herhalen met een groepje bevriende kids.
Ongeveer 1,5 jaar geleden hadden Piem, Riemer en ik (Öz) het idee om programmeer- en gameontwerplessen aan te bieden in het Digital Art Lab. Toen kwam de pandemie. In de oriëntatiefase had ik al in mijn achterhoofd dat de lessen misschien hierdoor niet zouden kunnen plaatsvinden en dacht aan een online variant, maar dat moet dan natuurlijk wel leuk zijn en op de Digital Art Lab manier. Ik maakte een mindmap en in mijn gedachtengang kwam ik uit op Minecraft Education Edition.
Toen we eenmaal in lockdown zaten ben ik mij gaan verdiepen in Minecraft Education en op de didactiek van online lesgeven. Didactiek is hoe je een les leuk maakt en wat in welke volgorde je gaat doen om iets te leren. Minecraft had mijn nieuwsgierigheid weten te pakken. Ik ben toen een Minecraft cursus gaan volgen voor docenten en die heb ik afgerond, dat houd in dat ik nu “Official Certified Minecraft Advanced Teacher” ben. Al snel zag ik dat we met allemaal technische problemen te kampen hadden, want het spel is eigenlijk gemaakt voor in de klas met een docent. Daarnaast waren er nog de administratieve uitdagingen. Maar dankzij de hulp van Stella en Kitty hebben we het voor elkaar gekregen dat het nu vanuit huis gehost kan worden en leerlingen vanuit huis kunnen inloggen. Ik heb online nergens iets gelezen dat dit spel zo wordt gebruikt. Misschien zijn we wel de eerste die het zo toepassen!
Wat is nou het verschil tussen Minecraft Education en de normale Minecraft?
In Education Edition heb je een fotocamera, een boek en ganzenveer waarmee je aantekeningen kan maken van je leerproces en ontdekkingen. Daarnaast kan je chemielessen volgen en leren over moleculen en atomen. Er is een apparaat waar je iets in stopt, zoals bijvoorbeeld hout. Dit apparaat ontleedt het hout en zo zie je dat hout bestaat uit de elementen koolstof, waterstof, zuurstof en stikstof. Je kan ook verbindingen maken tussen elementen en deze reageren allemaal zoals in de echte wereld. Dus je kan dingen laten ontploffen of laten bevriezen net als met echte chemie.
Tevens kan je ook programmeren. Je hebt een “.agent” tot je beschikking. Een .agent is een soort robot, die exact jouw opdrachten uitvoert. Zo kan je spelenderwijs heel snel de basis van programmeren oppakken in het begin programmeer je in blokjes en als je de blokjes doorhebt is de overstap naar tekst in de programmeertalen Pascal en JavaScript een hele logische overgang.
In de Minecraft wereld zijn lessen gemaakt die gericht zijn op geschiedenis, milieu, natuur, ecologie, kunst, wiskunde en nog veel meer. Wij kunnen in het Digital Art Lab ook zelf Minecraft lessen maken. Voor mijn eerste les, waar ik al een tijdje op heb zitten broeden, wilde ik filosofische vragen voor jongeren uitproberen. Filosoferen is onderzoeken en je samen met anderen verdiepen in het hoe, wat en waarom van een bepaalde kwestie. Liesbeth Eshuis en Marja van Rossem hebben mij geïnspireerd om filosofische vragen te gebruiken in lessen. Twee jaar geleden heb ik zelf een filosofiecursus gevolgd en begon het te gebruiken in mijn lessen bij museum Escher in Het Paleis. Hierdoor zijn de lessen nog interactiever geworden en komen er te gekke gesprekken en gedachten op gang.
Als ik een les maak, probeer ik hem zo te ontwerpen dat deze de doelgroep motiveert. Het onderwerp of de manier van werken moet de nieuwsgierigheid opwekken. Vanuit die nieuwsgierigheid iets leren gaat bijna automatisch en als docent hoef eigenlijk alleen het proces en het gedrag te sturen. Dit is ook de grootste kracht van werken met Minecraft Education. Iedereen die ik vertel dat ik hiermee bezig ben gaat helemaal aan. Ze vragen vol enthousiasme wanneer ze deze les een keer kunnen volgen. Die nieuwsgierigheid is er! (: Eerste doel is geslaagd.
Ik kijk er naar uit om met iedereen het universum (van Minecraft) te gaan ontdekken!