Prototype van een 3D scanner

Gipsen hoofd tegen green screen

We kenden het principe al van de personenscanner: fotografeer rondom een persoon of voorwerp en laat de computer een 3D model uitrekenen op basis van alle overlappende beelden in de fotoset. Het ontwerp van de personenscanner is open source beschikbaar. Wij hebben hem geschaald tot een tafelmodelletje, zodat ie geschikt is voor kleine kunstvoorwerpen.

Voor het eerste prototype zijn we begonnen met één 'arm' waaraan drie webcams zijn bevestigd. Door de arm steeds een stukje te verplaatsen op een cirkel maken we elke keer drie foto's (boven - midden - onder) van een voorwerp. David Bouter ontwikkelde de software waarmee alle webcams worden aangestuurd via een Raspberry Pi. Jordy Bouter (jazeker, familie) is met de behuizing bezig.

Gipsen hoofd wordt klaargezet op tafel
webcams aan een bureaulamp tapen
Opbouw van de eerste test situatie

Maar voordat we er een mooie behuizing omheen bouwen willen we eerst een werkend prototype opleveren. Vandaag is testdag, dus dan gebruik je alles wat voorhanden is: een oude bureaulamp en ducttape in dit geval. Release your inner McGyver!! (voor iedereen van vóór 1980, haha).

Hoewel de foto's nog niet perfect overlappen en we slechts een halve cirkel hebben gedraaid is het resultaat echt veelbelovend! De software werkt als een zonnetje. De blauwe vlakjes zijn patroontjes die op het model worden geprojecteerd. Daar heeft de computer lekker veel herkenningspunten aan om mee te rekenen. De volgende stap in de ontwikkeling is beamer synchronisatie. So far so good, geslaagde eerste test!!

3D scan met blauwe projectievlakken
3D scan van klassiek hoofd
Het origineel en het gescande resultaat