Modeling
Modelleren is voorwerpen maken in 3D. Je kan ze rechtstreeks tekenen op de computer of een bestaand voorwerp inscannen en dat 3D model gebruiken om digitaal te bewerken. De 3D modellen kan je volledig digitaal laten verder leven in bijvoorbeeld een game of een expositie, maar je kan ze ook weer tastbaar maken door ze uit te printen met een 3D printer in de Makerspace.
3D scannen, riggen en animeren. Maak het levensecht
Binnen de categorie modeling ligt een fijne link met de kunstdisciplines Beeldend en Dans. Denk maar eens in wat je kan doen als je een kunstobject van hout of keramiek inscant en dat digitaal kan bewerken. Je kan het online exposeren en van alle kanten ronddraaien, maar ook in een virtuele omgeving tentoonstellen en dat met een VR bril bekijken. Personen inscannen is helemaal leuk! Stel dat jij als danser een avatar van jezelf hebt, en je kunt deze laten bewegen? Geen stuntman meer nodig. We zijn nu samen met een choreograaf de mogelijkheden aan het verkennen hoe je een ingescande 3D danser kunt animeren en een duet met zichzelf kan laten dansen. Met dit project combineren we modeling met film en animatie, en een stukje programmeren. Dat is precies het soort challenge waar we van houden!
Als je meer richting beeldende kunst, product design of architectuur bezig bent kan je gebruik maken van programma’s zoals Tinkercad, Fusion360, Blender of SketchUp. Als je de boel wilt laten bewegen zijn er hele interessante ontwikkelingen op het gebied van game engines: in Unreal Engine kan je eenvoudig omgevingen bouwen waar je je 3D modellen een plek in kan geven. Met Unity kan je je models riggen en animeren. En er is de leuke app Mixamo waar je een bibliotheek aan moves op je model kan plakken. Lol gegarandeerd!
Tijdens het Open Lab op vrijdagmiddag kan je tussen 13.00 en 18.00 uur gewoon langskomen en kijken wat we aan het doen zijn.