Peer teachers: Next Generation

Peer Teachers

Wat is er nu zo waardevol aan het Digital Art Lab? Die vraag is niet in geld uit te drukken, het zit hem in een heleboel ongrijpbare kleine dingen. Zoals bijvoorbeeld 'peer teaching', waarbij jongeren les krijgen van andere jongeren.

Het begon een paar jaar geleden met Robotics, een cursus gegeven door de destijds 13- en 15-jarige Rowan en Jasper. Vol enthousiasme gaven zij hun kennis over LegoMindstorms door aan 10-jarige robot liefhebbers. Het begrip ‘peer teaching’ is sindsdien een feit. En onlosmakelijk verbonden met het lab. Inmiddels loopt de cursus al vier jaar en is Rowan elektrotechniek gaan studeren. Jasper zit nu in zijn eindexamen jaar. Hoe moet dat nu verder, hoor ik je denken. Geen nood: er staan al twee opvolgers klaar: Julian en Jasper jr. hebben een aantal keer meegedaan met Robotics en hebben een seizoen meegedraaid als ‘peer- teacher-in-opleiding’. Wie had ooit kunnen denken dat onze peer teachers van het eerste uur zich zouden ontfermen over een nieuwe generatie piepjonge stagiaires? En sinds gisteren draaien Julian en Jasper de cursus Robotics helemaal zelfstandig. Complimenten, jongens!!

Eén van de doelstellingen van het Digital Art Lab is om vernieuwende concepten uit te proberen en die door te vertalen naar de vrijetijdsschool van CKC & Partners. Het idee dat je jongeren kunt inzetten om andere leerlingen te begeleiden is succesvol toegepast in het Leerorkest. Zo heeft peer teaching zijn weg gevonden naar de rest van het CKC.