360 graden film door het gebouw

2882148-oculus-rift-5

Stel je voor: een persoonlijke rondleiding door het gebouw van CKC & partners, terwijl een hele groep dansers, acteurs en kunstenaars om je heen bezig zijn. Met een 360°-camera gaan we in één lange take door het gebouw heen, terwijl de deelnemers hun perfect getimede optredens doen.

In 2016 is het Digital Art Lab - samen met meer dan 20 partners - de uitdaging aangegaan om dat te verwezenlijken. Het resultaat is uiteindelijk via een Virtual Reality bril te bewonderen. Daardoor kan je op elk moment van de film om je heen kijken en iets anders zien gebeuren. Je filmbeleving zal geen twee keer dezelfde zijn!

En ja, dat is spectaculair.

De planning en organisatie vroeg veel aandacht. We hebben choreograaf Tanya van der Kooij uitgenodigd om de performance vorm te geven, samen met alle deelnemende kunstenaars. Ieder groepje krijgt een eigen plek in het gebouw, waar de camera op een strak getimed moment langskomt. Omdat een 360-film niet zo eenvoudig achteraf te editen is, is het cruciaal dat de shoot in één keer goed gaat.

We hebben een aantal trucs moeten uithalen om de opnames goed te laten verlopen. Want als je constant in 360 graden filmt, waar laat je dan de cameraman?! Die wil je natuurlijk niet met zijn snufferd vol in beeld hebben. Daar hebben we een charmante oplossing voor gevonden: we zetten hem ónder de camera! De camera moet vloeiend door het gebouw bewegen, dus iets op wielen was de 'way to go'. Dus cameraman Jordy heeft zittend op een rijdend platform zichzelf en de camera met zijn voeten vooruitgeduwd. De muziekinstallatie stond ook op het platform, zodat de performers de camera konden horen aankomen en zich in formatie konden opstellen. Het geheel zag er behoorlijk komisch uit, maar het werkte! Jordy zal best een beetje spierpijn hebben gehad, de dag erna.

Nog een ander praktisch puntje was de spiegelwand in de lift: dan zou Jordy alsnog vol in beeld zijn. Dat hebben we opgelost door een tactische 'knip' bij het openen van de liftdeuren te leggen.

Na de opnames moest de film bewerkt worden zodat ie op de Oculus Rift bekeken kon worden. In die tijd (het was 2016) bestond de HTC Vive nog niet. Het Lab was de trotse eigenaar van de developer kit van de Rift. Net uit, heel nieuw, nog weinig documentatie over te vinden. Geheel toevallig kwam in dezelfde periode Youtube met de aankondiging dat ze 360 graden films gingen ondersteunen, dus behalve VR hadden we nu ook de online optie met muisbediening gekregen, zodat je ook in Youtube om je heen kon kijken.

De mogelijkheden met het piepkleine 360 cameraatje zijn groot. Het zou ook leuk zijn om hem gewoon midden tussen een orkest te plaatsen, of een dansvoorstelling van binnenuit het toneel te filmen. Hij ligt in het Lab, dus als je er iets mee wilt, geef een gil!